Utlandsstudier eller praktiktermin?



Mathilda och Emmeli har båda en spännande hösttermin framför sig.

Under den femte terminen på Linnéuniversitetets Informatörsprogram får studenterna möjligheten att söka sig till utlandsstudier, en arbetsförlagd praktik eller studier i Sverige. KomMedia mötte upp med två av sina medlemmar som båda har en spännande hösttermin framför sig. Medan Mathilda har valt att åka iväg på utlandsstudier, har Emmeli satsat på att göra praktik...


Hallå Mathilda,

Var ska du vara i höst?
Jag ska göra utlandsstudier i Seoul, Sydkorea. Där ska jag läsa vid Ewha Womans University, som är ett universitet bara för tjejer.

Varför just Sydkorea?
Jag har kompisar som har varit i Seoul och de har trivts bra där. Sedan gick jag väldigt mycket på min magkänsla. Tidigare hade jag funderingar på att åka till Kanada men sedan ändrade jag mig innan jag skulle skicka in min anmälan. Nu är jag nöjd med mitt beslut. 

Varför valde du just utlandsstudier?
Min tanke är att man ska jobba hela livet. Därför vill jag göra något annat nu och utlandsstudier känns som ett äventyr. Jag tycker också att det är kul att plugga och jag ser fram emot att få öva min engelska där på plats.


Vilka är dina förväntningar?
Mina förväntningar är att lära känna nya människor, får en möjlighet att resa runt lite och att lära sig engelska bättre. Men jag tror också att jag kommer att utvecklas väldigt mycket personligen, eftersom jag åker dit själv och att jag inte känner någon på plats.


Hur har du förberett dig?
Jag har börjat läsa på lite om landet och universitetet på Internet. Sedan handlar det mycket om en mental föreberedelse eftersom det är så mycket nya saker som väntar mig. Visst kommer jag att längta hem till Sverige ibland, jag kommer bo tillsammans med någon på 9 kvadratmeter och dessutom läsa kurser på engelska. Men ännu är det lång tid kvar så jag kommer ha tid till att ställa in mig mer på detta framöver. Sedan har jag haft lite kontakt med en studievägledare på skolan.


Hur tror du att dina kunskaper från informatörsutbildningen kan hjälpa dig?
De kunskaper som jag kommer att kunna dra nytta av när jag åker på utlandsstudierna är nog inte främst tagna från utbildningen, utan mer från studentlivet runt omkring. Jag har redan varit med om hur det är att flytta till en ny stad, börja läsa på ett universitet och att knyta kontakter med nya människor. Detta underlättar nu när jag ska bli ny student i Seoul.


Vilket är ditt tips till andra som ska på utlandsstudier?
Mitt tips till alla som funderar på att söka utlandsstudier är att våga! Vad kan egentligen hända? Jag tror inte att man ska oroa sig för mycket, utan istället verkligen följa sin känsla om man vill och känner sig nyfiken på att åka iväg. Jag tänker att det är lite ”once in a life time”.





Hallå Emmeli,


Var ska du vara i höst?
Jag ska göra praktik på informationsavdelningen för IKEA-katalogen som ligger i Älmhult. Där kommer jag främst att få jobba med internkommunikation.


Varför just informationsavdelningen för IKEA-katalogen?
Jag har länge velat testa på just detta och sedan känns det bra att de är stora i kommunikationsbranschen.

Varför valde du just praktik?
Till en början var min tanke att antingen söka praktikplats eller utomlandsstudier. Men jag gick på min magkänsla och tänkte att det kan vara intressant att arbeta praktiskt med det som vi hittills har läst på utbildningen. Därför kändes en praktiktermin som ett bra val. Dessutom fick jag ett ja från en praktikplats som jag verkligen ville vara på och då ville jag ta chansen.


Vilka är dina förväntningar?
Det känns positivt att man kan få in en fot i arbetslivet. Mina förväntningar är bland annat att jag får sätta mina kunskaper från utbildningen på prov. Jag tror inte heller att man bara kan läsa sig till kunskaper, utan mycket kommer man nog att lära sig där på plats. Just på min praktikplats kommer det handla mycket om att ta emot människor från hela världen. Därför tror jag att man lär sig hur man gör just detta när man väl är där. Liknande praktiska ”hemmaknep” ser jag fram emot att lära mig.


Hur har du förberett dig?
Jag har träffat min blivande handledare och diskuterat igenom hennes arbetsuppgifter. Framöver kommer vi ses igen för att planera lite mer specifikt vad det är som jag kommer att få fokusera på under min praktik.


Hur tror du att dina kunskaper från informatörsutbildningen kan hjälpa dig?
Mina kunskaper från utbildningen har gett mig en bra grund som jag tror att jag kommer att kunna använda mig av under praktiken. Samtidigt som det känns spännande, känns det även lite läskigt att nu på riktigt sättas på prov utanför studierna.

 
Vilket är ditt tips till andra som ska på praktik?
Våga att söka dig till den praktikplats där du vill vara! Våga ringa och ta kontakt med blivande handledare och se det lite som en anställningsintervju inför ett viktigt jobb. Jag har hela tiden haft i bakhuvudet att jag ska gå tillväga precis som när jag söker ett jobb, för att visa att jag verkligen vill vara på just den praktikplats som jag har sökt.

 



Tack så mycket!

Lycka till med utlandsstudierna och praktikarbetet.

Elin Bylin
Sekreterare


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej! Jag ville bara tipsa om att man kan söka stipendier om man funderar på att plugga utomlands. Studentum.se har gjort en artikel som kanske kan vara till hjälp för någon här?

Hälsningar Camilla



http://www.studentum.se/Stipendier__d726.html

2011-03-24 @ 16:20:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0